toresnore

Direktlänk till inlägg 16 november 2010

Prao vecka

Av gry karlsson - 16 november 2010 00:50

Förlåt för en urdålig uppdatering! Har varit så mycket saker att göra om dagarna plus att man är lagom höst deppig nu när det blir så mörkt ute. Men jag ska försöka göra en sammanfattning av dagarna som har passerat!


Veckan efter lover hade vi en vanlig skolvecka på Lillerud MEN schemat har ändrats lite nu. Nu har vi "hästdag" på onsdagar då vi antingen får vara i stallet på skolan eller i stallet på Färjestad travbana.

Denna onsdagen som har varit var vi både på skolestallet och i färjestad!

Vi hade på förmiddagen träning för Barbro och Jenny som kommer vara våra ridlärare! Jag fick en liten häst som heter Silver. En skimmel och tio år gammal har jag för mig att han var.

Han var världens gulligaste vid hantering, jag kunde stå och gosa med honom i evigheter..:')

Han var cool lugn när man borstade och sadlade så jag trodde att denna herre skulle vara lika cool i ridningen men...se så fel man kan ha.

Så fort tränset var på och vi alla gick vidare till ridhuset löst det energi ur Silvers ögon! Och när jag satte upp så var han väldigt pigg, han är tydligen en pigg häst men så hade dom tydligen haft en liten vila under lovet så han var piggare än vanligt! Och jag kan inte säga att jag är erfaren med pigga hästar MEN det var riktigt roligt att få testa honom då jag VILL lära mig att rida lika bra på pigga hästar som jag gör på mindre pigga hästar! Hih


Men under ridpasset var det bara en kamp mellan mig och Silver om vem som skulle få bestämma hur fort vi skulle springa, och han må va liten..men han är nog den starkaste hästen jag har ridit på, och då har jag ridit många starka hästar! Det är väldigt svårt att förklara men man höll händerna så stadigt man bara kunde och klämde med bena för att rama in honom och få han att samla sig och på så sätt få ett lugnare tempo, samtidigt som man kramade med ytter tygel, det var inte lätt!! Galoppen var lättare i traven, och i galoppen fick jag lite stöd hjälp av Jenny och efter några varv på volten så blev han en riktigt fin dressyr ponny! Reste sig väldigt vackert, men så fort han märkte att det var jobbigt för han slog han sig fri och började springa snabbare....

Jahapp tänke jag och fick börja om från början igen. Mot slutet var jag så trött att jag började höja min hand och sluta rida med bena för att jag var så trött, vilket jag inte är stolt över. 

Tyvärr vann jag inte över den envisa Silver, han var lika envis som mig och jag tror att om jag hade fått tio minuter till på honom skulle jag ha fått honom riktigt fin! Jag hatar att hoppa av en häst och känna att jag inte har vunnit..men men nästa gång jag sitter upp på honom kanske jag vinner? Vi får se!

När vi var på väg ner till stallet skulle vi sadla och tränsa av, borsta av hästen, svampa hästen om den var svettig och putsa sadel och träns på 30 minuter! Här på lillerud får man verkligen lära sig att vara snabb och noggrann ;p 

Jag klarade nästan det, det tog 32 minuter för mig att göra allting så jag är nöjd!

Nya erfarenheter OCH träningsvärk fick jag efter detta ridpass!


Sedan dagen efter alltså torsdag fick jag plågsamma smärtor i magen, 

jag har också haft urinvägsinfektion denna vecka så jag åkte in till vård centralen på torsdagen och fick reda på att jag har fått urinvägs infektion upp i vänstra njuren! Så jag fick medicin och så packade jag mina saker och åkte hem.


Idag måndag har jag haft min första praktik dag. Jag är på Gyttorps ridklubb och är med ridskole läraren Anna och hjälper henne lite gran. Idag gjorde jag inte så mycket. Hjälpte att ta in hästar och skrittade på Moon Beem som är skaddad.

Tisdag, onsdag och torsdag ska jag rida Zorro, en 7 årig skäck som är väldigt fin! Och så ska jag klippa hästar mm.

Kommer bli uppdatering varje dag nu när jag är på praktik! Det lovar jag.


Tore och jag tar det väldigt lugnt nu. Förra vecka kunde jag inte rida så mkt/hårt pga att jag var så sjuk, och nu står han i skolan och jag sitter hemma i Nora så några tjejer från skolan tar hand om honom.

Det är en plåga att vara borta från honom så mycket!! Jag har ingen kontroll alls längre och jag är ett kontroll freak! Men han är i trygga händer så jag behöver inte oroa mig. Nästa vecka kommer jag ta det väldigt lugnt med honom, ska få han tillbaka till finfina dressyr Tore, men får ta det försiktigt nu när vi bara har tagit det lugnt i några veckor! 


Det var i stort sätt allt, så ni får ha det så bra

Puss hej!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gry karlsson - 22 december 2010 21:37


  

Av gry karlsson - 22 december 2010 21:27

Jag måste få ge både mig och Tore och min mamma för hennes tålamod, lite beröm. Tore har lärt mig allt han har kunnat, och jag har börjat att lära honom lite saker, och det roliga är att han är 25 år gammal och NU börjar lära sig att samla sig och sä...

Av gry karlsson - 17 december 2010 10:15

      Singer är Tores flicka :')  

Av gry karlsson - 10 december 2010 13:11

I Onsdags red jag i huset, och han var kalas fin! Han var mjuk och tog för sig verkligen. Han rids i i någon hög form nu när jag inte har ridit hårt på honom på ett tag, nu fokuserar jag bara på att ha en mjuk lång/låg form och att han tar för sig oc...

Av gry karlsson - 8 december 2010 14:15

Hejsan! Idag mår man inte så, håller på att bli sjuk känner jag, och det gillar jag inte då det inte är så passande till helgen...Då jag har helgjour! Men man får hålla ut, har bara pluggat och städat idag, och ska fortsätta plugga nu. Vid tre ti...

Presentation


Välkommen till min ponny blogg!
Jag är en tjej som är 16 år och går första året på Lillerud Gymnasium. Följ min och min ponny Tornados utveckling inom dressyr! Kram

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards